Werkmethodes in alle Keolis-werkplaatsen geharmoniseerd: “Meer veiligheid en netheid op de werkvloer”

Keolis, de internationale mobiliteitsspeler, heeft de werkmethodes van haar 26 werkplaatsen in België geharmoniseerd en gestandaardiseerd via een lean managementproject. Alle onderhoudswerkplaatsen van Keolis zijn op een uniforme manier ingericht met dezelfde werkprincipes, waarbij veiligheid volledig centraal staat.  Jurgen Spinnoy, Global Maintenance Manager, reageert fier: “Dit project is een succes omdat al onze mensen eraan meewerken, van chauffeur en mekanieker tot de exploitatie.”

Jurgen KIHM Opleidingsbus 1

Om ervoor te zorgen dat onze chauffeurs zonder problemen en in alle veiligheid passagiers kunnen vervoeren van A naar B, is een krachtig en uniform onderhoudssysteem en een goede kwaliteit van onze voertuigen zeer belangrijk. Onderhoud vormt de hoeksteen van een performante dienstverlening. De onderhoudsmethodes in alle Belgische onderhoudswerkplaatsen zijn intussen door het lean managementproject “KIHM” - wat staat voor “Keolis Industrialiseert en Harmoniseert het Onderhoud (Maintenance)” - volledig gestandaardiseerd.

Jurgen Spinnoy, Global Maintenance Manager, legt uit: “Dankzij de internationale ervaring van Keolis hebben we een efficiënte werkmethode uitgerold in alle werkplaatsen. Zo voeren onze mekaniekers stelselmatig preventieve en curatieve onderhoudsacties uit volgens de geldende regels van de constructeurs, waardoor we stilstand optimaal tegengaan. Interne kwaliteitscontroles op de uitgevoerde werken krikken de kwaliteit van de herstelde voertuigen stevig op.”

Daar stopt het niet. “Elke week worden willekeurig twee voertuigen geselecteerd en gecontroleerd om na te gaan of deze op alle vlakken in orde zijn. Bovendien volgt er dagelijks een visuele inspectie door de chauffeur, volledig vanuit het oogpunt van klanten en gebruikers, waardoor het passagierscomfort verbetert.”

Orde en netheid op de werkvloer

Een betere dienstverlening, meer veiligheid voor onze chauffeurs, onze passagiers en alle andere weggebruikers, én een hoger passagierscomfort… Het zijn allemaal gevolgen van de gestandaardiseerde werkmethode. Benieuwd naar enkele concrete voordelen die een KIHM-aanpak met zich meebrengen?

  • Een betere orde en netheid op de werkvloer, hoger arbeidscomfort voor onze mekaniekers;
  • Efficiëntie, verminderde stress en druk voor alle betrokken collega’s;
    • Elk voorwerp heeft een eigen plek in de onderhoudswerkplaats, waardoor ontbrekend gereedschap makkelijk teruggevonden kan worden;
    • Een “Quick Service”, waarbij een aangeduide mekanieker kleine interventies oplost die niet op de planning staan;
    • Een betere en heldere communicatieflow tussen de chauffeur(s), de werkplaats en de exploitatie;
  • Een betere dienstverlening, meer veiligheid op de weg en een verhoogde klantenbeleving, omwille van beter onderhouden voertuigen, interne kwaliteitscontrole op de uitgevoerde werken, systematische inspecties;
  • Opslag van reserve-onderdelen is doelgerichter, wat financieel ook voordeliger is.

Het slagen van deze aanpak is volgens Jurgen het resultaat van een samenwerking tussen alle collega’s. “Dit project is een succes omdat al onze mensen eraan meewerken, van chauffeur en mekanieker tot de exploitatie. Samenwerking en heldere communicatie staan centraal in het slagen van onze geharmoniseerde werkmethode.”

 

Op zoek naar een baan als mekanieker? Bekijk onze vacatures.

KIHM Jurgen Stelplaats NOH