Innovation Week - Winnaars

In januari 2022 vond de Keolis Innovatieweek plaats. Allerlei innovaties werden genomineerd, maar uiteraard konden maar enkele projecten in de prijzen vallen. Onze eigen Chris Beghin, strategisch adviseur bij Keolis Benelux, viel in de prijzen met zijn innovatie “Hyper Peak Mitigation” in de categorie “Partners”, waarbij de pieken bij openbaar vervoerritten van scholieren en studenten dankzij samenwerking met de (koepels van) onderwijsinstellingen afgevlakt werden. In Nederland zijn scholieren en studenten op veel plekken de grootste groep reizigers in de spitsperiodes. Door de drukste momenten van de spits -de zogenaamde hyperspitsen - wat af te vlakken, worden verplaatsingen aangenamer voor de passagiers en minder kostelijk voor de vervoerders. Samengevat: door de begin- en eindtijden van de lessen beter te spreiden en op elkaar af te stemmen, kunnen we de pieken verkleinen en maken we openbaar vervoer beter, fijner en efficiënter doorheen de dag en de week.  

Kun jij je een wereld voorstellen zonder files? Met altijd een zitplaats in trein, tram en bus? Een wereld zonder grote storingen of vertragingen tijdens de spitsen? Nog niet zo lang geleden kon niemand dat. Tot ons land werd overspoeld door de coronacrisis. We ontdekten dat onze gewoontes en de realiteit waarin we leven nauw met elkaar samenhangen. Dat het mogelijk is om andere keuzes te maken. Dat het mogelijk is om te leven in een wereld zonder “hyperspitsen”, met een betere levenskwaliteit als gevolg.

Wat zijn hyperspitsen? Hyperspitsen zijn de meest drukste momenten van de dag waarop zeer veel mensen zich tegelijk verplaatsen. Hier voltrekt zich een stille financiële ramp: extra treinen, trams, bussen en medewerkers tijdens de spits zijn zeer duur. Met die middelen zouden we het aanbod van openbaar de hele dag en zelfs de hele week aanzienlijk kunnen uitbreiden.

Het goede nieuws: we kunnen komaf maken met de hyperspits. Met de combinatie van één dag thuiswerken en één dag niet tijdens de ochtend- of avondspits verplaatsen en wat spreiding in de onderwijstijden zijn we er meteen vanaf. Die spreiding van onderwijstijden is het thema waarmee Keolis Nederland de innovatieprijs gewonnen heeft in de categorie “Partners”. In Nederland zijn scholieren en studenten op veel plaatsen en tijden de grootste groep reizigers in de spitsperiodes. Als hun begin- en eindtijden gespreid en afgestemd worden, dan kan er grote winst behaald worden.  

Dat is precies wat er in Nederland aan het gebeuren is. Alle vervoerders werken daarvoor samen en Keolis nam het voortouw op het nationale niveau en coördineert het overleg met diverse ministeries en de koepelorganisaties van de diverse onderwijstakken. Van middelbaar onderwijs tot universiteiten.

 

Chris Beghin is de initiatiefnemer en is werkzaam bij zowel Keolis België als Keolis Nederland. We vroegen hem wat voor hem de grootste verrassing was. "Voor mij was een echte eyeopener hoe makkelijk de drukte in sommige gevallen op te lossen valt. In Nederland zitten onderwijsinstellingen vaak geclusterd op één locatie. Als al die instellingen dan om 8:15 uur beginnen dan krijg je vanzelf een forse hyperspits. Maar als de ene om 8:00 uur, de ander om 8:15 en nog een andere om 8:30 uur beginnen, dan is het probleem vanzelf opgelost!" We waren dan ten slotte nog benieuwd of Chris denkt dat de hyperspits ook in België op deze manier getackeld kan worden: "Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. Met een beetje goede wil, doorzettingsvermogen, samenwerking, overtuigingskracht en de steun van stakeholders moet het overal ter wereld mogelijk zijn om afscheid te nemen van de hyperspits," aldus Chris.

Wie zijn de overige winnaars?

Voor de overige categorieën van de KeolisWay, People, Planet en People, zijn dit de winnaars:

Vocal Coach - Keolis Dijon

Passengers: “Vocal Coach” door Keolis Dijon. Het gebruik van de stem wordt steeds belangrijker bij digitale toepassingen. Keolis Dijon heeft een app ontwikkeld om verplaatsingen en reizen in de regio van Dijon makkelijker te maken. Zo kan je de app vragen stellen over de bus- en tramdienstregeling. Zo wordt openbaar vervoer een stukje toegankelijker.

Dijon Keolis Voice
Smart Mobility Nudging

Smart Mobility Nudging - Keolis Zweden

Planet: “Smart mobility nudging” door Keolis Zweden. Zij hebben een mobiele applicatie ontwikkeld om het gebruik van openbaar vervoer te verhogen. De app kan gedragingen en gewoontes sturen door beloningen uit de delen op keuzes die je maakt als gebruiker. Het brengt niet enkel mensen terug naar het openbaar vervoer in post-coronatijden, maar zal ook de klimaatdoelstellingen van 2030 helpen te behalen.

#HappyAtWork - Keolis 3 Frontières

People: "#HappyAtWork" door “Keolis 3 Frontières”: Social media-takeovers. Concreet nemen Keolieten gedurende een periode de sociale media in handen en laten ze zien hoe hun dag eruitziet. Zo zet je niet enkel de knappe koppen van Keolis in de kijker, maar laat je ook de verschillende functies van Keolis zien, wat er zich afspeelt achter de schermen, welke evenementen er plaatsvinden, maar vooral… hoe plezant het is om voor Keolis te werken! #HappyAtWork!

HappyAtWork
Innovation Award Chris Beghin

"Met een beetje goede wil, doorzettingsvermogen, samenwerking en de steun van stakeholders moet het overal ter wereld mogelijk zijn om afscheid te nemen van de hyperspitsen die veroorzaakt worden door scholieren en studenten. De vervolgstap is dan om ook naar werknemers te kijken en deze aanpak door te trekken naar alle domeinen in onze samenleving," aldus Chris Beghin.