Klanten en passagiers van onze bussen en taxi’s verwachten een hoge veiligheids- en hygiënestandaard van ons. Veiligheid in het verkeer, de ISO-standaard bij Keolis, onze strikte onderhoudsplannen voor de voertuigen en nu ook het ontsmetten van de passagiersruimte zijn daarbij de criteria die een kwaliteitslabel vormen waarmee Keolis samen met zijn medewerkers de toekomst in gaat.
Onze CEO vroeg aan onze veiligheidsmanager en operationele managers om hem uit te leggen wat de minimale vereiste zou moeten zijn om een voertuig te reinigen en te ontsmetten zodat we onze passagiers dagelijks in een veilige omgeving kunnen vervoeren. Hij is door deze oefening zelf te doen overtuigd dat we dit veilig, eenvoudig en efficiënt kunnen garanderen aan onze klanten.
We maken de nodige voorbereidingen voor een heropstart bij Keolis. Er wordt met enige voorzichtigheid gekeken naar de bescherming van de werkomgeving. Samen met onze medewerkers zorgen we er bij Keolis voor dat we veilig te werk gaan en steeds de procedures in acht nemen.
“Het is belangrijk dat de hele economie op een verantwoorde veilige manier terug opstart. Onze transportfunctie is daarbij een essentiële schakel. We moeten dus allemaal onze verantwoordelijkheid nemen en daar wil ik jullie alvast voor bedanken!” aldus Stefan De Prycker, CEO van Keolis Belgium, “Ik wens onze medewerkers en klanten een goede heropstart, met de juiste aandacht voor hun eigen veiligheid en die van de passagiers.”
De procedure voor het ontsmetten van je voertuig volgt op de normale reinigingsprocedure. Het voertuig moet dus nog steeds volgens de normale richtlijnen gepoetst worden. De doelstelling van deze procedure is het ontsmetten van het voertuig die door de chauffeur of passagiers regelmatig aangeraakt worden.
Voorbereidende activiteiten
- Reinig eerst het voertuig op de normale manier en ontdoe het van afval.
- Zet je masker op alvorens te beginnen ontsmetten om te voorkomen dat je je gezicht aanraakt of de bus zelf besmet.
- Voor de passagiersruimte doe je tevens handschoenen aan.
- Maak je ontsmettingsmiddel of water en zeep klaar. Gebruik het voorziene desinfecterende middel. Bij gebrek hieraan, is water en zeep even goed.
In de chauffeursruimte
1. Ontsmet de bus iedere dag en bij iedere chauffeurswissel.
2. Breng het middel aan op een doek en wrijf daarmee de harde voorwerpen af.
3. Volgende zaken moeten bij iedere wissel ontsmet worden:
a. Stuur en dashboard
b. Klinken en handvaten
c. Alle bedieningsknoppen
d. Andere harde voorwerpen
In de passagiersruimte
1. De passagiersruimte wordt iedere dag ontsmet waar nodig.
2. Breng het middel aan op een doek en wrijf daarmee de harde voorwerpen af.
3. Volgende zaken moeten dagelijks ontsmet worden:
a. Stangen waar passagiers zich aan vasthouden en klinken
b. Leuningen en handvaten van de stoelen, zeker waar passagiers gezeten hebben
c. Duwknoppen
d. Andere harde oppervlakken
Het blijft uiteraard van groot belang om ook tijdens het poetsen afstand te bewaren van collega’s of andere mensen.
Lees meer over Keolis.
Wat er zoal gebeurt bij Keolis ontdek je hier.