Emily De Becker, stelplaatssupervisor bij Keolis Modern Toerisme, kreeg de beker uit handen van CEO Stefan De Prycker. Onder meer dankzij haar inzet en engagement kwam het filiaal Modern Toerisme als beste uit de bus. Meer dan 60 % van de medewerkers vulde de Safety en Covid-quizzen in. Emily gaf toolboxen aan 48 medewerkers over veiligheidsthema’s zoals voldoende nachtrust, de spiegelafstelplaats en het vermijden van valpartijen. “De chauffeurs waren heel gemotiveerd om te komen,” aldus Emily, “Het waren luchtige maar relevante thema’s die besproken werden. De toolboxen zijn interactief opgebouwd en de chauffeurs vonden het fijn om hun ervaringen en tips te delen met andere collega’s. De afgelopen periode was er weinig onderling contact mogelijk dus dit was zeker een welgekomen afwisseling.”
Ook de competitiefactor was bepalend: “Het wedstrijdgegeven zorgde voor een gemeenschappelijk doel, namelijk ‘winnen met ONS filiaal’. Collega’s die niet konden deelnemen aan de toolboxen werden gemotiveerd door hun collega’s om de quiz in te vullen. Wij hebben de Safety-week vol enthousiasme beleefd! Dat de beker nu zo mooi op onze kast staat te pronken, is de kers op de taart.”
Stefan De Prycker reageert hierop: “De sleutel tot succes ligt in de eerste plaats bij het enthousiasme van de lokale verantwoordelijken in het filiaal. Emily toonde een ontzettend groot engagement en dat is cruciaal om de collega’s mee te trekken. Vergeet ook niet dat Modern Toerisme nog niet zo lang deel uitmaakt van de Groep en toch al de bedrijfscultuur goed heeft opgepikt! Ik wil dan ook in het bijzonder Emily feliciteren, want zonder haar was dit niet mogelijk geweest. Maar uiteraard wens ik ook alle collega’s die deelgenomen hebben proficiat. De foodtruck is zeker en vast verdiend.”
In Wallonië was Keolis Picavet in Eigenbrakel het meest geëngageerde filiaal. Georges Luxon, exploitatieverantwoordelijke van het filiaal, is tevreden: “We organiseerden drie dagen lang toolboxen voor onze chauffeurs. Maar liefst 90 % van onze chauffeurs volgden drie toolboxen.” De chauffeurs waren gemotiveerd om deel te nemen aan de toolboxen en de quizzen. Volgens Georges hebben zijn collega’s Yves, Marc en José daarin een belangrijke rol gespeeld.
“Het is vooral dankzij de teamgeest dat we onze chauffeurs konden motiveren,” vult hij aan. “Sinds we deel uitmaken van de Keolis Groep hebben we ons de bedrijfs- en veiligheidscultuur eigen gemaakt. Veiligheid staat voorop en het team weet dat deze opleidingen ons daarbij helpen. We hebben zelden een arbeidsongeval, maar het gebeurt niet alleen elders, ook bij ons. De toolboxen en de affichecampagnes helpen zeker bij de bewustwording.”
In Vlaanderen ten slotte won het filiaal Keolis Gino Tours in Jabbeke de beker. Daar overhandigde Dirk Hellemans, operationeel directeur van Keolis Vlaanderen de prijs. Hanne Deschacht, Operations Manager voor de zone, organiseerde ook enkele toolboxen en bevestigt dat veiligheid de prioriteit is voor onze sector: “Veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid van de werkgever en de medewerkers. Het is dan ook belangrijk dat iedereen zich bewust is van zijn rol. Een voertuig dat goed onderhouden wordt, is pas echt veilig als ook de chauffeur er alles aan doet om veilig te rijden.”
Lees meer over Keolis.
Wat er zoal gebeurt bij Keolis ontdek je hier.