"Keolis Verbindt", onze gloednieuwe aanwervingscampagne

De sector van het personenvervoer in België kampt al jaren met een structureel tekort aan werkkrachten: op dit moment staan er een 100-tal vacatures open bij Keolis, waarvan het grootste deel chauffeursfuncties.  Daarom zetten we sinds enkele jaren fors in op het aanwerven van nieuwe chauffeurs, alsook op het behoud van onze huidige collega’s. Om Keolis als werkgever op een creatieve en verfrissende manier in beeld te brengen, kozen we voor onze nieuwe aanwervingscampagne een speciale invalshoek: de verbinding die Keolis-chauffeurs teweeg brengen bij onze passagiers en in de maatschappij, met de slogan “Keolis Verbindt”.

De communicatiedienst en HR-team van Keolis Belgium investeren veel tijd en middelen in de uitwerking van rekruteringscampagnes. Elk jaar proberen we met een nieuw concept op de proppen te komen. Normaal kwamen onze eigen chauffeurs en mecaniciens steeds in beeld als gezicht van de campagnes. “Dit jaar wilden we het eens anders aanpakken,” vertelt Emily Coenegrachts, Chief Commercial Officer bij Keolis Belgium. “Aangezien “Thinking like a passenger” een belangrijk uitgangspunt is bij Keolis, willen we nu de dagelijkse impact van onze chauffeurs centraal stellen.”

Voor de uitwerking van het nieuwe concept werden enkele werksessies georganiseerd met de directie, het communicatieteam en de HR-dienst. Daarna spraken we ook met chauffeurs en mecaniciens over het hele land. Wat blijkt?

“Onze collega’s halen hun energie niet alleen uit de verbinding binnen Keolis, maar vooral ook uit de verbinding met hun passagiers,” legt André Rappe uit, HR-directeur van Keolis Belgium. “De band die ze met hen opbouwen en de banden die ze zien ontstaan op hun voertuig, is een motiverend element in de job. We zijn immers een bedrijf van mensen en voor mensen.”

Emily: “Zo kwamen we uiteindelijk op de slogan: ‘Keolis verbindt’. Als buschauffeur doe je namelijk meer dan mensen van A naar B brengen. Je verbindt hen met de samenleving door speciale momenten te creëren. Op weg naar een eerste schooldag, een spannende voetbalmatch of een zalig festival. Die momenten zetten we centraal in de employer branding en rekruteringscommunicatie. Zowel in een online always-on awareness- en conversiecampagne als in offline advertenties en affichage. Zo hopen we heel wat nieuwe buschauffeurs te verbinden aan Keolis,” aldus Emily.

De campagne resulteerde in drie campagnebeelden: een jong koppeltje dat net terugkomt van een festival, twee kindjes op weg naar school en een supportersbus (met collega’s) in supporterskledij van de Rode Duivels (wordt op dit eigenste moment nog volop bewerkt). Wij vinden het resultaat alvast geslaagd!

Wil jij ook het verschil maken voor onze passagiers als chauffeur, mecanicien of bediende? Neem dan snel een kijkje naar de openstaande vacatures op onze jobsite. We bieden ook een opleiding voor je rijbewijs D aan!

  • Campagnebeeld Kinderen
  • Campagnebeeld Festivalkoppel